Webbsidors Layout, del 1

Kommentering avstängd

Det finns rad många olika formar och idéer som man kan använda sig av när man skapar en webbplats.

Vi kommer gå in på många olika aspekter på hur man kan bygga upp en webbplats och hur och vad man skall tänka på under processen. De två kanske vanligaste layouterna som användas idag är F- och en Z layouten. I vår första del om webbsidors layouter kommer vi gå in på:

F-layouten

F-layouten är framtagen av olika eyetracker studier. De vetenskapliga studier som visar att webbsurfare läsa på skärmen i ett ”F-mönster”.

Besökaren ser upp, övre vänstra hörnet och vänster sida av skärmen mest… bara ett fåtal blickar mot höger sida av skärmen. Dessa eyetracker studier talar för att placera de viktigaste delarna av din webbplats (varumärke, navigation, uppmaning till handling etc) på vänster sida av konstruktionen. Vi åter kommer med dess fördelar, varför man skall skapa en webbplats enligt F-mönstret, längre ned på sidan.

Besökarens beteende

Låt mig gå igenom det allmänna beteendemönster:

  • Besökare börjar längst upp till vänster på sidan.
  • Sedan skanna upp på webbplatsen (navigering, teckning, sök, etc.)
  • Nästa flyttar man ner blicken, läsa nästa hela raden av innehåll … hela vägen till sidofältet.
  • Till sist, så går besökaren in i ett så kallat ”scanning mönster” med blicken när de träffar den största delen av innehållet på webbplatsen.

F-layoutens fördelar

F-layouten fungerar eftersom det möjliggör web – surfare att skanna innehåll naturligt och snabbt. Layouten känns bekväma för att besökaren har läst uppifrån och ned, vänster till höger för hela deras liv. Konsekvenserna av detta beteendemönster är något av ett tveeggat svärd:

  • Om du behöver säga något, du absolut måste säga att det i toppen, eftersom…
  • Användarna kommer inte att läsa varje ord på sidan. I själva verket kommer de flesta av webbplatsens läsare inte ens bryr sig om att läsa utdrag av en artikel. Allt förbi en rubrik ärförmodligen bara kommer att vara där för SEO syften.
  • Bilder och rubriker är endast tillförlitliga om de är intressanta och engagerande.

Om detta låter som du utformar en webbplats mer som en annonssida, skulle du vara rätt. De flesta webbplatser som är starkt beroende av F-layoutockså förlita sig på reklam eller andra ”Call to action” platser i sidofältet för att driva intäkter eller någon annan typ av användar-engagemang. Detta är inte nödvändigtvis en dålig sak (hey, är de annonser där borta på vår sidomeny?!), men det framhålla sambandet mellan innehåll och sidofältet…

Summering av F-layouten

Så vilket kom först? Var F-layout utformats på grundval av människor scanning platser i F-mönster, eller gjorde webb-surfare börja skanna sidor i F-mönstret som ett svar på så många platser att vara utformad på det sättet … Min personliga gissning är att det är lite av båda. Ja, folk alltid har läst uppifrån och ned, vänster till höger, menförekomsten av 2- kolumnen webbplatslayout verkligen uppmuntrar besökare att skannadet sätt som de gör.

Den enkla sanningen är att F-Pattern stöds av forskning.  Det är värt minst en tanke, på hur besökarna kommer att reagera på din webbplats om de inte föredrar att ”F-scan” webben.

Ett bra exempel på F-layout.

Los Angeles Times är en utmärkt webbplats som använder sig av F-mönstret.

Comments are disabled on this post.