Vad gör en logotyp bra?

Kommentering avstängd

Vad gör en bra logotyp? En bra logotyp är distinkt, lämplig, praktisk, grafisk, har en enkel form och förmedlar ett budskap.

Det finns fem principer som du bör följa för att säkerställa att det är så. En effektiv logotyp är (i ingen speciell ordning): Enkel, Minnesvärda, Tidlös, Mångsidig och Lämplig.

1. Enkel

London Underground Logo

En enkel logo design tillåter enkel erkännande och gör att logotypen skall vara mångsidiga & minnesvärd. Bra logotyper har något unikt utan att vara övertrasserat.

2. Minnesvärd

McDonalds Logo Design

Tätt bakom principen om enkelhet, är att minnesvärd. En effektiv logotyp design ska vara minnesvärd och detta uppnås genom att ha en enkel, men ändå, lämplig logotyp.

3. Tidlös

coca-cola-logo

En effektiv logotyp ska vara tidlös – det är, kommer det stå sig genom tiderna. Kommer logotypen fortfarande vara effektiva i 10, 20, 50 år?

4. Mångsidig

WWF Logo

En effektiv logotyp ska kunna arbeta över olika medier och tillämpningar. Av denna anledning en logotyp bör utformas i vektorformat, för att säkerställa att den kan skalas till valfri storlek. Logotypen ska kunna arbeta både i horisontellt och vertikalt format.
Fråga dig själv, är en logotyp fortfarande effektiv om:

  • Tryckt i en färg?
  • Tryckt på något stort som ett frimärke?
  • Tryckt på något så stort som en anslagstavla?
  • Tryckt i omvänd (dvs. ljus logotyp på mörk bakgrund)

Ett sätt kring att skapa en mångsidig logotyp är att börja designa i svart och vitt bara. Detta gör att man kan fokusera på begreppet och form, snarare än subjektiva karaktär färg. Man måste också komma ihåg tryckkostnader – ju fler färger som används, desto dyrare blir det för verksamheten på lång sikt.

Man bör också bekanta sig själv med den kommersiella tryckprocessen för att inte komma i utskriftsproblem längre fram i spåret. Lär dig att veta skillnaden mellan CMYK, Pantone-och RGB-färgsystem. Vid utformningen av logotyper, är det Pantone färgsystem rekommenderas.

5. Lämplig

ToysRUs Logo

Hur du placerar logotypen bör vara lämplig för sitt ändamål. Till exempel, om du designar en logotyp för barnleksaker butik, skulle det vara lämpligt att använda ett barnsligt typsnitt & färger. Detta skulle inte vara så lämpligt för en advokatbyrå.

Det är också viktigt att konstatera att detta en logotyp inte behöver visa vad ett företag säljer eller erbjuder som en tjänst. dvs. Bil logotyper behöver inte visa bilar behöver dator logotyper inte visa datorer. Harley Davidson-logotypen är inte en motorcykel, eller är Nokia-logotypen en mobiltelefon. En logotyp är enbart för identifiering.
För ytterligare bevis på detta, ta de 50 starkaste varumärkena i världen – 94% av dess logotyper beskriva inte vad företaget gör.

Comments are disabled on this post.