Sökmotoroptimering

Vi jobbar med Onpage-metoder

Sökmotoroptimering* onpage går traditionellt ut på att modifiera den egna webbsidan och webbplatsen så att den tilltalar rangordningsalgoritmerna. Denna typ av sökmotoroptimering inkludera sådant som:

  • att nämna viktiga nyckelord högt upp på sidan
  • att formatera rubriker med HTML-taggar som h1, h2 eller h3 och se till att inkludera viktiga nyckelord i dessa rubriker
  • att använda unik text i title-taggen på varje sida på sajten och se till denna text överensstämmer, dels med h1-rubriken, dels med den länktext som används internt på webbplatsen
  • att vid användning av bilder skriva ut nyckelorden i text, inte enbart med grafiska bilder.
  • att inte använda scriptspråk såsom Java Script, Flash och DHTML alltför mycket, eftersom det gör webbsidan svårtolkad för sökmotorer
  • att länka internt med sökorden som s.k. ankartext (länkad text).

Text som inte syns för människor (exempelvis text med samma färg som bakgrunden eller med liten typgrad) fungerar inte längre, bland annat på grund av sökmotorerna väger in att sådan ”osynlig” text inte är relevant för sidans besökare, och att det istället är viktigare att nyckelordstätheten är hög.

*Läs mer om vad sökmotoroptimering är.